Jaaroverzicht 2013 – afscheid nemen

Het leven bestaat uit maar een zekerheid en dat is dat er voor iedereen een einde aan het leven komt. In deze aflevering wil ik even stil staan bij een aantal beroemdheden die in 2013 overleden zijn. Ik sta stil bij drie personen die op hun eigen manier iets voor mij hebben betekend, maar om hier nu een top drie van te maken vind ik ongepast.

Aaron SwartzOp 11 januari 2013 pleegde Aaron Swartz op 26 jarige leeftijd zelfmoord. Voor het grote publiek zal Aaron een onbekende zijn. Wat op zich best begrijpelijk is, we hebben alleen heel veel aan hem te danken. Aaron is namelijk een van de mensen achter, dat wat internet onder andere zo heel populair heeft gemaakt. Aaron heeft gewerkt aan de standaard voor RSS 1.0. Dat ken je vast wel. Dankzij Aaron kunnen we alle blogs en andere website bijhouden zonder dat we daarvoor naar de website hoeven te gaan.

Margaret ThatcherVoor hen die de jaren 80 niet bewust hebben meegemaakt, zal the Iron Lady een onbekende zijn. Op 8 april 2013 overleed Margaret Thatcher. Van 1979 tot 1990 was ze premier van Groot-Brittannië. Ze was premier tijdens het einde van de koude oorlog en stuurde direct het leger naar de Falkland eilanden nadat Argentinië het van Groot-Brittannië veroverde. Ze was een sterk staatshoofd en een voorbeeld voor vele vrouwen. In Groot-Brittannië was ze evenveel geliefd als gehaat. Maar de Engelsen hebben veel aan haar te danken. Tot haar aantreden als premier, waren er weinig vrouwen die een dergelijke hoge functie bekleedde.

Nelson MandelaOp 5 december 2013 overleed Nelson Mandela het is ongepast om uit te leggen wie hij was. Deze foto is genomen, daags nadat hij uit de gevangenis kwam. Je ziet de vastberadenheid en de strijdbaarheid van deze man. Madiba, bedankt voor alles wat je voor de hele wereld hebt betekend.

Ik vind het leuk, als mensen een berichtje achterlaten.